Verslag van de laatste reis! (2018)

Wauw wat een reis!!! Mijn Gambia avontuur

Wat een mooie ervaring, natuurlijk de indrukwekkende bezoeken aan de school in Farato, de gesprekken met de leraren en de plaatselijke bevolking en het prachtige land. Vooral de ontvangst op de Take Care Nursery School was indrukwekkend.

Ruim 200 kinderen stonden ons op te wachten en zongen ons toe. We werden erg gastvrij ontvangen en na een officieel moment met de directeur mochten we in alle klassen meekijken en meedoen. Heel fijn om een goed gesprek te kunnen voeren met de leerkrachten en sommige leerlingen omdat er al goed Engels wordt gesproken.

Bijzonder om te praten met een jongen die inmiddels op het vervolgonderwijs zit doordat hij op de Take Care Nursery School goed onderwijs heeft gehad. Dat zijn de gevolgen van vele jaren inzet en sponsoring.

Anderhalve week onderweg met lieve mensen, Anja, Stephanie, Ingrid en natuurlijk Anita die voor ons een prachtig programma had bedacht om ons op deze manier veel mooie dingen van Gambia en Senegal te laten zien.
Ik ben onder de indruk van de armoede en hoe men daarmee omgaat, de vrolijke mensen met hun kleurrijke kleding, alles wat Anita hieraan heeft helpen opbouwen.

De reis was een goede balans tussen indrukken en ontspanning. Excursies hebben we gedaan naar hele arme gebieden van Gambia, een prachtig wildpark in Senegal waar de reis er naar toe al een hele belevenis was op een ‘gammele’ boot. Heerlijk gegeten bij de plaatselijke bevolking en in de vele restaurantjes.
De 2e dag op de Take Care Nursery School voelde al heel vertrouwd, sommige kinderen kenden ons al en ook de leraren en dorpsbewoners begroeten ons alsof we ze al heel lang kenden. Deze dag hebben we in de verschillende lessen meegedaan, aardrijkskunde, taal en rekenen hebben we gevolgd. Mooi om te zien dat zoveel kilometers ver weg op dezelfde manier wordt lesgegeven maar met veel minder middelen.

De middag werd afgesloten met een heerlijke maaltijd bereid in het huis van de directeur van de school. Wat een vriendelijke en gastvrije mensen. Tijdens deze middag hebben we weer hele fijne, open gesprekken gevoerd met de leerkrachten van de school.

Tijdens de 3e, en alweer de laatste dag van ons bezoek aan de school en het dorp mochten we zelf lesgeven. In Nederland hebben we dit al voorbereid en met een klas hebben we geschilderd, PRACHTIG!!
Wat een enthousiasme en kleurrijk geheel.

Als afsluiting hebben we de leerkrachten meegenomen naar een plaatselijk restaurant, ze hebben genoten. Het afscheid heeft wat tranen gekost en er zijn mooie vriendschappen ontstaan.
Via deze weg wil ik jullie een klein beetje laten meegenieten en laten zien waar jullie aan hebben meegeholpen door een donatie in de vorm van geld of kleding. Namens de bewoners en vooral de kinderen van Farato bedankt hiervoor!!!